Saturday, October 17, 2009

Raikan Perayaan, pupuk semangat Perpaduan - 4 Okt 2009




Saya telah berpeluang menghadiri upacara sambutan ulang tahun ke 56 Kuil Sri Muneeswarar yang terletak di Simpang Pulai.

Perayaan tersebut yang diadakan saban tahun adalah bagi mengumpulkan masyarakat sekitar bagi memupuk semangat kejiranan disamping mengadakan upacara keagamaan dan persembahan kebudayaan masyarakat India.

Ianya merupakan kali kedua saya dijemput mengahdiri upacara sambutan ulang tahun kuil tersebut. Pada tahun lalu, saya hadir sebagai wakil rakyat kerajaan. Kini, sungguhpun tidak lagi bergelar ADUN kerajaan, saya masih dijemput. Saya amat terharu dan berterima kasih atas ingatan dan sokongan masyarakat India di kawasan ini, khususnya yang beragama Hindu.

Seperti tahun lalu, saya diraikan dengan lilitan kain dikepala, dikalungkan dengan malai dan dujamu dengan hidangan makan tengahari.

Ahli jawatankuasa kuil tersebut juga menjemput kawan-kawan yang berbangsa Cina yang turut sama mengahdirinya dan menikmati jamuan makan tengahari.

Sikap prihatin dan terbuka jawatankuasa kuil tersebut cukup baik bagi mengeratkan hubungan antara kaum.

No comments: