Wednesday, May 19, 2010

Option 3 atau Option 4 - Ditelan mati Emak, diluah mati Bapak


Option 3

Masalah penjaja dengan Option 3 ini adalah :

i) tempat letak kereta bawah tanah. Tempat letak kereta bawah tanah ini menyebabkan pasar jadi bertingkat. Pelanggan dari kaki lima perlu menapak 8 anak tangga untuk sampai ke level pasar. Pelanggan dari basement car park tentu lebih lagi.

ii) penjaja luar pasar. Penjaja luar pasar perlu di bawa masuk ke dalam dan di tempatkan di belakang. Atau sekurang-kurangnya menghadkan jenis barang jualan agar tidak serupa dengan penjaja di dalam. Penjaja khuatir dengan keadaan pasar yang bertingkat, pelanggan akan membeli barang di luar sahaja.

Rupanya ada penjaja termakan dengan cakap seorang Ahli Majlis MBI yang berjanji untuk mengubah pelan Option 3 ini kepada yang dikehendaki penjaja - tanpa parkir bawah tanah dan tanpa penjaja di luar.

Ramai yang tak percaya. Seorang uncle separuh umur berkata, " Lu percaya ka? Dia janji saja..... Dia mana ada kuasa! "

Saya tegaskan kepada penjaja, masa semakin suntuk. Pelan yang ada pada saya cuma Option 3, seperti yang di atas. Tiada lain.

Maka penjaja perlu buat keputusan atas apa yang ada di tangan mereka.


Tempat Perbincangan - Pasar Gunung Rapat. Masa - selepas jam 3 petang


Option 4

Datuk Bandar telah menyatakan, beliau akan pergi kepada 'Option 4' sekiranya penjaja semua enggan berpindah. MBI tetap akan membina pasar baru di lokasi yang lain, tidak semestinya jauh, berkemungkinan juga berhampiran dengan pasar sedia ada.

Dan beliau akan mengisi pasar baru dengan penjaja baru.

Ada penjaja bertanya kepada saya samada Option 4 ini helah Datuk Bandar untuk menakutkan penjaja.

Jawapan saya, berkemungkinan. Tetapi info yang saya dapat, pihak MBI telah bermesyuarat ( sekali lagi saya gagal dimaklumkan )tentang Option 4 ini. Ada kemungkinan mereka serius.

Dan dikhabarkan, cadangan tapak pasar Option 4 ini samada di belakang Old Town Kopitiam, Jalan Raja Musa Mahadi (berdekatan Esso Ampang) atau di tapak rezab tanah Jabatan Hal Ehwal Orang Asli.

Maka penjaja perlu memilih.

Ianya satu pilihan yang sukar.

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.