Monday, June 21, 2010

Keceriaan Kampung Sengat

Kampung Sengat.

Termasuk dalam DUN Simpang Pulai. Semasa kempen Pilihan Raya Umum 2008, saya tidak sempat turun ke kampung ini. Juga kerana kami tiada aktivis di sini.

Tidak menghairankan saya kalah di daerah mengundi ini. Tapi saya cuma kalah sedikit sahaja.

Antara kawasan terawal yang saya kunjungi selepas sah bergelar wakil rakyat, adalah Kg Sengat.

Bercampur baur sambutan yang saya terima pada mulanya. Ada yang terang-terang beritahu saya - "I'm sorry but I don't trust you,"

Namun ramai yang memberi reaksi positif.

Selepas rampasan kuasa, saya tetap menjalankan kerja seperti biasa. Nampaknya penduduk kampung masih dapat menerima saya dengan baik. Selagi ada jemputan, akan saya cuba penuhi. Sebaik mengetahui ada kematian atau musibah, akan saya ziarahi.

Saya bertuah kerana Ketua Kampung Kerajaan Pakatan Rakyat Perak amat ikhlas menjalankan tanggung jawab beliau, walaupun setelah dirampas.

Malah saya perhatikan beliau nampak lebih bersemangat lagi setelah berlakunya rampasan kuasa. Tuan Haji Zainudin Mohamad, isteri beliau Puan Asma Mahidin dan keluarga, amat komited dalam perjuangan rakyat ini.

Ahli-ahli jawatan kuasa Kg Sengat, yang lama dan baru, budi anda tetap saya hargai. Walaupun ada yang telah beralih arah, seminit kalian bersama dalam perjuangan rakyat tentu lebih besar nilainya daripada 1000 tahun dalam perjuangan mengejar kebendaan.

Yang masih bersama kami, tetapkan hati. Cabaran amat besar menanti. Imbuhan belum pasti.

Namun dalam proses menjiwai kehidupan rakyat, saya terpalit juga dengan sedikit kontroversi. Puncanya - saya ikut bertakbir dari rumah ke rumah pada malam Hari Raya. Terpampang muka saya di YouTube. Malah cerita itu dapat tempat dalam Utusan Malaysia! Muka 6, not bad...

Pengalaman pertama mengikut kumpulan bertakbir dari rumah ke rumah pada malam Hari Raya Aidil Fitri.




Jambatan yang pernah meragut nyawa seorang penduduk kampung telah dinaik taraf pada bulan Disember 2009. Dalam kejadian malang pada awal tahun yang sama, seorang penunggang motorsikal telah terbabas lalu terjatuh ke dalam sungai disebabkan cuaca gelap dan jalan licin




Sambil pantau kontraktor MBI bersihkan kampung, cuba-cuba jugaklah kan. Asyik tau buat aduan, sekali-sekala kena tolong sikit.




Meneliti longkang yang dibina pihak berwajib setelah hampir setahun aduan dibuat. Pihak kami maklum bahawa peruntukan amat terhad...




Dalam sesi turun kampung, sentiasa kami berbincang dalam suasana cukup mesra. Saya amat menghargai kemesraan ini.




Untuk aktiviti santai, saya pernah menganjurkan minum pagi bersama.




Bagi golongan muda pula, saya dan team saya memasang layar putih (skrin)untuk menonton World Cup beramai-ramai. Sound system
pun boleh tahan. Ada pula disediakan minuman panas dan sejuk serta makanan ringan. Memang seronok.

Sempat bebincang semasa 'half time'


Bersama menonton World Cup

No comments: