Saturday, February 7, 2009

7 FEB 2009 - Sehari Selepas Dr Zambry Mengangkat Sumpah Sebagai MB Barisan Nasional







Pada hari ini, saya bersama-sama pimpinan Pakatan Rakyat telah bermesyuarat di residensi Menteri Besar Perak. Kami masih menjalankan tugas kami sebagai kerajaan yang sah, yang dipilih oleh rakyat Perak pada pilihanraya umum yang lalu.

Manakala MB yang baru mengangkat sumpah dan pimpinan kerajaan baru beliau yang melalui 'jalan belakang',mungkin sedang sibuk mengagih-agihkan kerusi exco dikalangan mereka.

Dato' Seri Nizar Jamaludin malah telah ditemuramah oleh stesen tv Al Jazeera mengenai situasi di Perak.

Pada mesyuarat yang diputuskan pada pagi ini, beberapa dasar telah diluluskan. Antaranya, setiap permohonan penukaran geran sementara kepada milik kekal, diluluskan. Semua Ahli Majlis Tempatan yang telah dipilih adalah sah dan perlu menjalankan tugas seperti biasa. Lapangan terbang Ipoh akan di naik tarafkan. Dan peruntukan kifalah kepada warga Perak yang miskin sebanyak RM1000 seorang atas setiap kematian kepada warga yang meninggal dunia pada umur 65 tahun ke atas, akan diberi untuk meringankan kos pengkebumian tanpa mengira bangsa dan fahaman agama.

MB Nizar dan barisan Exco akan masih ke pejabat seperti biasa pada hari Selasa yang akan datang. Beliau juga sempat mengucapkan Selamat Menyambut Thaipusam kepada penganut agama Hindu.

No comments: