Tuesday, April 28, 2009

Cadangan Meroboh dan Membina Semula Pasar Gunung Rapat







Pada pagi 28 APRIL 2009, saya bersama-sama pegawai-pegawai saya telah ke Pasar Gunung Rapat yang dirancang untuk dirobohkan dan dibina ditapaknya satu pasar yang baru, lebih besar dan moden.

Pihak Majlis Bandaraya Ipoh telah mengambil usaha untuk mengadakan ruang pameran bagi memberi gambaran visual tentang rupa bentuk pasar yang bakal dibina.

Mengikut perancangannya, pasar ini akan dibina 3 tingkat - basement untuk tempat letak kereta, ground floor dan mezzanine. Sungguhpun pegawai Majlis Bandaraya Ipoh menerangkan bahawa 'mezzanine floor' itu bukan tingkat kedua, ianya cuma 6 anak tangga ke atas sahaja, cadangan itu masih tetap mendapat bantahan daripada para peniaga.

Pada keadaan asalnya, cuma terdapat 200 lebih gerai. Tetapi mengikut pelan yang dipamerkan, akan adanya penambahan gerai hingga ke 346 buah. Sebanyak 179 buah gerai akan ditempatkan di aras bumi dan selebihnya, 167 buah adalah di tingkat yang kedua. Para peniaga yang menjual barangan kering akan ditempatkan di tingkat yang kedua. Faktor inilah yang menjadi protes kepada para peniaga kerana tiada sesiapa yang mahu ditempatkan di tingkat atas.

Dipihak kami telah membangkitkan tentang tiadanya laluan trolley dan OKU untuk ke tingkat atas. Juga pihak Majlis diingatkan supaya membina tandas untuk kegunaan OKU.
Perlu diingat, golongan yang ramai ke pasar adalah warga emas. Maka ciri-ciri reka bentuk pasar perlu mengambil kira faktor tersebut.

Jangka masa pembinaan pasar setelah mendapatkan kelulusan, belum dapat diberikan anggaran. Penempatan sementara bagi para peniaga bagaimanapun, telah dikenal pasti.

No comments: