Wednesday, September 30, 2009

Ramadhan dan Syawal, medan ujian terbaik Pakatan Rakyat






Kedatangan Ramadhan dan Syawal pada kali ini menjadi medan ujian yang terbaik buat ADUN Pakatan Rakyat. Ini kerana kami tidak lagi mempunyai peruntukan untuk mengadakan majlis moreh, sumbangan hari raya dan jamuan Aidil Fitri.

Secara peribadi, saya menjangkakan Ramadhan dan Syawal pada tahun ini akan menjadi sunyi, malah sebaliknya pula yang berlaku.

Saya masih berpeluang menghadiri majlis berbuka puasa, masih mampu menyampaikan serba sedikit sumbangan kepada yang memerlukan, hasil sumbangan orang ramai dan dari poket saya sendiri. Walaupun tidak semewah tahun lalu, namun cukuplah untuk melihat senyuman terukir di wajah penerima tanda pemberian dihargai.

Pada petang sebelum 1 Syawal, saya sempat ke Kg Tanjung menyampaikan sumbangan sambil menjenguk persiapan penduduk kampung menyediakan juadah hari raya dan membakar lemang. Saya merasa cukup terharu dilayan bagaikan ahli keluarga, malah ada yang menghadiahkan saya 2 batang lemang.

Saya juga dapat merasai pengalaman baru dengan mengikut kumpulan bertakbir dari rumah ke rumah pada malam hari raya, yang tidak dirasakan pada tahun sebelumnya. Malah pada tahun ini saya berpeluang menyampaikan 'kuliah pendek' di Surau An-Nur, Pengkalan pada satu majlis pengagihan bubur lambuk.

Setelah melepasi Ramadhan dan meraikan Syawal, menjadikan saya lebih tabah dan bersemangat untuk terus memberikan khidmat terbaik buat penduduk kawasan seliaan saya.

Tidak lagi menjadi ADUN kerajaan bukan alasan untuk menjadi lemah semangat. Sewajarnya ia menjadikan kita, pejuang dan pendukung Pakatan Rakyat lebih gigih dalam memastikan kepercayaan yang diberikan rakyat tidak disia-siakan.

2 comments:

Panglima Perang Cyber said...

dah potong ke belum ni?

Shazreen Hafizee said...

mase belajar kat IPTA(UTM) dulu,yang tanggung yuran hampir sepenuhnya kerajaan...skung dok menghentam kerajaan.....baguslah.....