Thursday, November 5, 2009

KEADILAN Untuk Semua - Pembelaan Buat Dr Asri

Berita penangkapan Dr Mohd Asri Zainal Abidin, mengejutkan banyak pihak. Umat Islam di Malaysia khususnya, seakan tergamam dan kebingungan bagaimana seorang bekas mufti yang mempunyai PHD dalam pengajian agama Islam dikatakan tidak 'bertauliah' mengajar agama.

Penangkapan tokoh agama yang terkenal itu mendapat perhatian ramai termasuk daripada kalangan bukan Islam.

Bagi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simpang Pulai, Sdr Chan Ming Kai, tangkapan ke atas Dr Asri itu adalah satu lagi episod malang negara yag sepatutnya mengamalkan prinsip demokrasi.

' Saya kesal dengan cara beliau ditangkap dengan melibatkan bilangan polis yang ramai dan mengepung rumah tempat beliau menyampaikan ilmu agama, seolah-olah Dr Asri ini penjenayah berbahaya," kata Sdr Chan.

" Tetapi kita dapati sehingga ke hari ini, pihak Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) gagal memfailkan sebarang pertuduhan ke atas beliau. Ini jelas, adalah satu 'character assassination' bertujuan merosakkan reputasi Dr Asri."

Sdr Chan yang juga merupakan Timbalan Ketua Angkatan Muda KEADILAN Perak menegaskan, PKR berjuang atas prinsip keadilan sejagat.

Maksud keadilan itu sendiri menurut Islam adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya.

" Oleh itu saya membantah dengan sekeras-kerasnya penahanan Dr Asri ini yang jelas melanggar peradaban negara demokrasi. Saya juga berharap kejadian serupa tidak berulang,"

" Negara kita mempunyai undang-undang tetapi selagi mana tiada pemisahan kuasa dengan undang-undang ( separation of powers ), selagi itu pihak tertentu dapat memanipulasikannya'.

- keratan kenyatan di akhbar harian Sinar

No comments: