Tuesday, November 3, 2009

Kuala Dipang - Tragedi 1Malaysia




Tanggal 26 Oktober 2009, tiga pasangan ibu bapa kehilangan anak yang mereka kasihi buat selama-lamanya.

Rakyat Malaysia secara umumnya maklum akan tragedi yang menimpa. Jambatan gantung yang baru siap dibina kira-kira 2 minggu sebelumnya, tercabut tiangnya lalu runtuh mengakibatkan sekumpulan kanak-kanak yang menyeberanginya tercampak ke dalam sungai. Dan amat malang apabila 3 di antaranya hanyut dibawa arus.

Dina Devi 11, Divyashree 12 dan Devatharshini 11 menjadi mangsa akibat kerakusan manusia.

Yang dipersoalkan tentang kurangnya langkah-langkah keselamatn yang diambil atau tidak diambil, bagi menjaga kanak-kanak.

Kanak-kanak dan awal remaja tidak dapat diharapkan untuk menjaga diri sendiri. Sebab itu perlu cukup orang dewasa untuk mengawasi mereka dalam aktiviti perkemahan begini.

Secara peribadi, saya berpendapat pelajar-pelajar sekolah rendah dan menengah tidak harus mengadakan sebarang aktiviti berdekatan dengan kawasan sungai, laut dan hutan. Ancaman bahaya itu cukup nyata. Guru-guru walau seberapa ramai, tidak akan dapat mengawasi mereka sentiasa. Maka risikonya patut di minimumkan serendah mungkin.

Tetapi, persoalan yang lebih besar ialah, siapakan kontraktor yang dipertanggung jawabkan bagi membina jambatan yang runtuh cuma setelah kira-kira 10 hari siap dibina.

Siapa nak jawab ni????

No comments: