Thursday, October 23, 2008

Program Kemanusiaan bersama Jabatan Kebajikan Masyarakat - 15 Okt & 22 Okt 2008



Disebalik kemeriahan Syawal, dengan kesibukan dan keseronokan memenuhi undangan ke majlis Aidilfitri, kita tidak seharusnya terlupa akan golongan yang hidup dalam keadaan serba daif.

Umat Islam berpuasa sebulan Ramadhan, bagi melatih diri mengawal hawa nafsu, menahan diri daripada makan dan minum sepanjang hari. Akan tetapi, ada golongan yang selalu terpaksa 'berpuasa' akibat kesempitan hidup.

Atas kesedaran ini, Program Kemanusiaan, Amal Jariah Aidilfitri telah diadakan dengan mendapat kerjasama daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) pada 15 Oktober dan 22 Oktober 2008.

Pada program ini, pegawai-pegawai daripada JKM telah hadir di lokasi yang pihak kami tentukan sekitar kawasan DUN Simpang Pulai, dan bertugas di sana untuk berjumpa, menemubual dan seterusnya memproses permohonan daripada mereka yang memerlukan. Pihak kami telah membuat hebahan kepada penduduk setempat dengan dibantu juga oleh ketua-ketua kampung dan para aktivis kami.

Memilukan, melihat begitu ramai yang mengharapkan bantuan. Warga emas yang melarat, ibu tungggal yang berjuang menyara keluarga dan insan-insan istimewa yang terkadang tidak mengerti apa-apa.

Saya memang amat berharap agar dapat membantu seberapa ramai yang mungkin. Tetapi saya juga faham dengan garis panduan daripada JKM yang perlu diikuti dengan kadar peruntukan yang ada.

Kepada kita yang mampu, lihatlah mereka yang disekeliling kita, warga emas, anak yatim atau keluarga daif. Bantulah mereka ini, sekampit beras, setin susu atan RM10, tanda kasih sayang sesama insan.

No comments: